Bedre mobildækning i togene, tak!

Det er vist almen kendt blandt pendlere, at mobildækning er mildest talt ikke tilstedeværende i de danske toge. Jeg har selv været pendler igennem hele min studietid, og på stort set alle ture, hørte jeg folk blive afbrudt af manglende signal til stor irritation.

Men nu viser det sig, at det hele faktisk har en årsag, og at denne ikke er hverken mobiltelefonen eller mobilselskabets skyld. Det er nemlig DSB selv, som alene sidder med ansvaret for denne manglende dækning. 

Konstrueret til at skabe nul dækning

Det viser sig, at DSB nærmest har konstrueret deres tog til at nedbryde mobilsignaler. Dette har de gjort ved at konstruere deres tog som såkaldte Faraday-bure, hvor selv togets vinduer af sikkerhedshensyn indeholder metaltråde, som effektivt lukker al radio- og mobilsignal ned.

Der er dog heldigvis løsninger på vej, da DSB har vundet en udbudskrig om at levere transport på visse strækninger. I aftalerne er det eksplicit formuleret, at DSB forpligter sig til at forbedre disse forhold (kilde: Ingeniøren). Så der er trods alt bedring på vej.

Økonomiske beslutninger 

Der er flere elementer på spil i denne sag, eftersom DSB muligvis har valgt en økonomisk interesse i at holde mobildækningen nede. Mange sidder således og surfer på nettet i togene, hvilket heller ikke er muligt med DSB´s Faraday-bure.

Samtidig ser du overalt i togene reklamer for deres eget trådløse netværk, hvorfor det er oplagt at købe sig adgang hertil for en lav pris. Dette netværk fungerer ganske udemærket, hvorfor du får en positiv oplevelse af DSB´s netværk, samtidig med at du sender onde tanker til din mobiltelefon eller dit mobilselskab.

Så hvad gør du næste gang, du kører i tog og har brug for net? Så køber du sandsynligvis også adgang til DSB´s net igen. Når man som forbruger først har købt noget én gang og fået tilfredshed, er der stor sandsynlighed for, at man også næste gang køber tilsvarende produkt.

Så umiddelbart virker det som en god økonomisk beslutning for DSB at blokkere for at indgående netværk for i stedet at sælge ydelser gennem deres eget netværk.

Det er med at holde sig opdateret omkring mobilmarkedet, så man som forbruger ikke bliver snydt eller forspilder chancen for at spare penge på mobilforbruget. Jeg har til dette formål allieret mig med en god ven, som netop skriver om mobilmarkedet via hans blog. Tjek den ud med det samme!

http://teknologi.webgarden.com/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *